Organizarea GAL în perioada 2023-2027 va urma principiile generale ale modelului de organizare al Asociației Poarta Almăjului din perioada anterioară de programare. Acest model a demonstrat viabilitatea sa prin succesul în finalizarea procesului de implementare a Strategiei de Dezvoltare Locală în condiții optime de alocare a resurselor. Organizarea GAL Asociația Poarta Almăjului va acoperi toate funcțiile administrative specifice, corespunzătoare naturii și scopului său în cadrul cărora este constituit, respectiv:
- implementarea Strategiei de Dezvoltare Locală la nivelul teritoriului Poarta Almăjului, în forma și în termenele aprobate de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
- pregătirea și publicarea apelurilor de selecție, în conformitate cu măsurile, termenele și prevederile menționate în prezenta SDL;
- animarea teritoriului;
- analiza, evaluarea și selecția proiectelor depuse în cadrul apelurilor de selecție;
- monitorizarea și evaluarea implementării strategiei;
- verificarea conformității cererilor de plată pentru proiectele selectate (cu excepția celor în care GAL este Beneficiar);
- monitorizarea proiectelor contractate;
- întocmirea cererilor de plată, dosarelor de achiziții aferente costurilor de animare și funcționare;
- coordonarea aspectelor specifice domeniilor financiar, contabilitate, juridic, resurse umane, etc.
Din punct de vedere al Regulamentului de Organizare și Funcționare al GAL Asociația Poarta Almăjului, acesta va cuprinde aspecte referitoare la datele de identificare ale GAL, scurt istoric al GAL, misiunea și obiectivele GAL, Scopul și domeniul de activitate, Organismele de conducere, Descrierea subdiviziunilor manageriale și de execuție, inclusiv a organismelor de management participativ, Atribuțiile generale specifice posturilor de conducere, Atribuțiile generale specifice posturilor de execuție, precum și distribuția atribuțiilor, competențelor și responsabilităților la nivelul fiecărei verigi ierarhice.
Organizarea GAL din punct de vedere formal se va realiza în baza unor documente de formalizare relevante, respectiv: Actul Constitutiv, Statutul, Regulamentul de Organizare și Funcționare, Regulamentul Intern, Regulamentele aferente structurilor decizionale, Fișele de post aferente personalului angajat.
De asemenea, în cadrul Regulamentului de Organizare și Funcționare, care îl reproduce pe cel aflat în vigoare în prezent la nivelul Asociației Poarta Almăjului, sunt menționate în principal următoarele activități:
- consolidarea capacității actorilor locali de a dezvolta și implementa operațiunile, inclusiv promovarea capacității lor de management al proiectelor
- conceperea unei proceduri de selecție nediscriminatorii și transparente și a unor criterii obiective în ceea ce privește selectarea operațiunilor, care să evite conflictele de interese și care garantează că cel puțin 50% din voturile privind deciziile de selecție sunt exprimate de parteneri care nu au statutul de autorități publice și permite selecția prin procedură scrisă;
- asigurarea, cu ocazia, selecționării operațiunilor, a coerenței cu strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității, prin acordarea de prioritate operațiunilor în funcție de contribuția atinsă la atingerea obiectivelor și țintelor Strategiei;
- pregătirea și publicare de cereri de propuneri sa a unei proceduri permanente de depunere de proiecte, inclusiv definirea criteriilor de selecție;
- primirea și evaluarea cererilor de finanțare;
- primirea și evaluarea conformității cererilor de plată depuse;
- selectarea operațiunilor și stabilirea cuantumului, și, după caz, prezentarea propunerilor către organismul responsabil pentru verificarea finală a eligibilității înainte de aprobare;
- monitorizarea implementării Strategiei de Dezvoltare Locală plasată sub responsabilitatea comunității și a operațiunilor sprijinite și efectuarea de activități specifice de evaluare în legătură cu strategia respectivă
- evaluarea implementării SDL, în baza unui Plan de Evaluare care va descrie modalitatea în care va fi evaluată SDL cu periodicitate;
- conceperea, inițierea și implementarea proiectelor de cooperare cu alte structuri de tip GAL.
La nivelul GAL se va asigura numărul de angajați care să asigure îndeplinirea funcțiilor obligatorii ale GAL de management, evaluare și monitorizare. Vor fi implicate minimum 3 persoane cu CIM, timp inegal minim 80 ore/lună, echivalent a minimum 4 ore/zi. GAL-ul va asigura permanența la sediu cel puțin 4 ore/zi în intervalul orar 8-17, de luni până vineri, prin intermediul uneia sau mai multor persoane.